Cuprins
Viața și cariera artistică
Încă din copilărie, Maria Lătărețu a cântat la hore, nunți, petreceri boierești etc. La 13 ani fratele artistei, Ioniță Borcan, îi cumpără o chitară și o învață să se acompanieze.În 1928 se căsătorește cu vioristul Mihai (zis Tică) Lătărețu din comuna Lelești și cântă împreună în mai toate satele din Gorj.
Ajunge pentru prima oară în București în 1933 unde cântă pentru o scurtă perioadă de timp la localul „La fânăreasă”, întorcându-se apoi în Gorj.
În 1937 este descoperită în Gorj de o echipă de folcloriști alcătuită din Constantin Brăiloiu, Harry Brauner, Tiberiu Alexandru și Mihai Pop. Încântați de vocea, stilul și de repertoriul său tradițional, au invitat-o la București pentru a o înregistra.
Primele înregistrări ale Mariei Lătărețu au fost efectuate, pe cilindri de fonograf, la data de 19 iulie 1937. Apoi, pe 13 septembrie 1937, înregistrează la casa de discuri „Columbia”, sub supravegherea artistică a Arhivei de Folclor a Societății Compozitorilor Români (Arhiva Institutului de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” de azi). Cântă prima oară la Radio București pe 29 august 1937.[5]
Cântă la localul lui Marcu Căciularu (din strada Vespasian, zona Gării de Nord) în 1937, la „Luna Bucureștiului” în 1938 și în perioada 1939-1949 la „Dorul Ancuței”, restaurant de lux din strada Alexandru Lahovari, frecventat de diferiți artiști – scriitori, compozitori, actori. La acesta din urmă a fost angajată la recomandarea lui Constantin Brăiloiu.
Cântă cu taraful soțului ei până în 1949, când devine prim-solistă a Orchestrei „Barbu Lăutaru” a Institutului de Folclor. De aici se pensionează în 1966.
Întreprinde numeroase turnee atât în țară, cât și în străinătate: Polonia, Cehoslovacia, U.R.S.S., Egipt, Siria, Elveția, Turcia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Iugoslavia, Iordania.
De-a lungul carierei sale a cântat cu mari șefi de orchestră și dirijori: Nicu Stănescu, Ionel Budișteanu, Victor Predescu, Radu Voinescu, George Vancu, Ion Luca-Bănățeanu, Florea Cioacă, Constantin Mirea, Nicu Novac.
Distincții
- medalia A cincea Aniversare a Republicii Populare Române, acordată pentru meritele deosebite în promovarea melosului popular (1952)
- Ordinul „Muncii”, clasa a III-a (1954)
- titlul de Artist Emerit al Republicii Populare Romîne (1964) „pentru merite deosebite în activitatea desfășurată în domeniul teatrului, muzicii și artelor plastice”.[6]
- Ordinul „Meritul Cultural”, clasa a II-a (1968)[7]
Aprecieri
„Eram cu dascălul meu, Constantin Brăiloiu.
Plaiuri gorjenești.
Un conac de odinioară.
Maria Lătărețu.
Neașteptată și minunată clipă cu soarele în suflet.
Frumoasă peste măsură. Tulburătoare privire.
plină de gingășie, scăldată în bunătate și omenie.
Acompaniindu-se cu chitara, îngânată de cinci muzicanți populari, Maria se întrece cu păsările cerului, răspunde privighetorilor, șopotului izvorului, foșnetului frunzelor. Clopoțel de cristal, glasul limpede și pătrunzător te poartă dincolo de vremuri, peste lacrima și bucuria omenirii”
Plaiuri gorjenești.
Un conac de odinioară.
Maria Lătărețu.
Neașteptată și minunată clipă cu soarele în suflet.
Frumoasă peste măsură. Tulburătoare privire.
plină de gingășie, scăldată în bunătate și omenie.
Acompaniindu-se cu chitara, îngânată de cinci muzicanți populari, Maria se întrece cu păsările cerului, răspunde privighetorilor, șopotului izvorului, foșnetului frunzelor. Clopoțel de cristal, glasul limpede și pătrunzător te poartă dincolo de vremuri, peste lacrima și bucuria omenirii”
—Harry Brauner, etnomuzicolog[8]
„Maria
Lătărețu este una dintre cele mai autentice reprezentante ale
cântecului lăutăresc oltenesc. Folcloriștilor le este cunoscută de multă
vreme. Cântecele ei, chiar din discurile pe care le-a făcut Constantin
Brăiloiu, au trecut hotarele țării ajungând și în străinătate. Îmi
amintesc că odată, vorbind cu un folclorist suedez, mi-a spus că la
Radio Stockholm se dă din când în când «Doina oltenească» a Mariei
Lătărețu, piesa fiind considerată unul din cele mai frumoase cântece din
lume.
Calitatea ei deosebită este că păstrează stilul autentic gorjenesc pe care îl interpretează cu multă delicatețe, cu multă suavitate. Pe lângă faptul că este o bună interpretă, ea își compune singură textele, adică creează la cântecele învățate în tinerețe variante despre care putem spune că sunt ale Mariei Lătărețu.”
La Moscova, a cântat vreme de un an cu contract, la restaurantul de
artă culinară românească „Dunărea”. A dat spectacole îndelung aplaudate
la „Balșoi Teatr”, ocazie cu care l-a cunoscut pe Aram Haciaturian,
marele compozitor al baletului „Spartacus”. Acesta i-a spus într-o seară
artistei că afișul de la Dunărea trebuie modificat:Calitatea ei deosebită este că păstrează stilul autentic gorjenesc pe care îl interpretează cu multă delicatețe, cu multă suavitate. Pe lângă faptul că este o bună interpretă, ea își compune singură textele, adică creează la cântecele învățate în tinerețe variante despre care putem spune că sunt ale Mariei Lătărețu.”
„Pe el nu trebuie scris «În această seară cântă Maria Lătărețu» ci «În această seară cântă Crăiasa cântecului românesc».”
—Aram Haciaturian, compozitor[9]
„Oricine
și-ar lua osteneala să o compare cu vestitele cântărețe de altădată ale
Gorjului, în frunte cu Ioana Zlătaru din Runcu și Ioana Piper din
Arcani, al căror glas ni-l păstrează memoria discului, va pricepe că
Maria Lătărețu a fost – mai mult decât o cântăreață de talent –
creatoarea unui nou stil de cântare, care – prin ea – a făcut școală.”
—Tiberiu Alexandru, etnomuzicolog[10]
„Plăcută
la vedere , cu gropițe ascunse în colțul buzelor, cu dinți de
mărgăritar și cu ochii de licurici, Marița e o autentică țărăncuță din
Gorj, care știe să zică minunat o sumedenie de cântări de un farmec
deosebit. Marița n-are voce mare. Însă, tradiția sau poate un instinct
miraculos, o ajută să înlocuiască această lipsă prin simplicitatea cu
care intonează fraza muzicală și prin calitatea de dicțiuni. Această din
urmă însușire e de altfel de o mare însemnătate, deoarece textul pe
care îl zice Marița te încântă, pe cât te dezmiardă cântecul. Rămâi
uimit de fantezia și în același timp de echilibrul și delicatețea de
simțire ce se revarsă din versurile cântate și care pot figura cu cinste
într-o crestomație populară.”
—Mihail Jora, compozitor și dirijor[11]
„De
data aceasta am stat în Iugoslavia mai mult. Pretutindeni am constatat
un interes sporit pentru ascultarea cântecelor interpretate de
dumneavoastră la radio, pe discuri sau de la imitatori. Se poate spune
că toți cei care vorbesc românește vor fi știind altele, mai mult sau
mai puțin despre România – dar despre Maria Lătărețu știu în mod sigur
cu toții. Este plastică relatarea unui om simplu care spunea cam așa
«Păi, Maria cântă cam în toată ziua la noi în sat... la radioul nostru».
În altă parte din Iugoslavia, unii români din Banat s-au plâns că nu
apucă să cumpere discuri aduse din România din cauză că românii din
Serbia le-o iau înainte cumpărând mai cu seamă discurile cu cântecele
Mariei Lătărețu.”
—Sava Iancovici, folclorist[12]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu